Related Posts with Thumbnails

Saturday, November 14, 2009

Irama kehidupan....2


PULANG

Bahagianya burung asyik berterbangan kesana kemari bagaikan tidak tahu erti penat dan lelah, hanya ada dua sayap padahal lautan itu amat luas dan burung terbang seolah-olah mengejar haluan kapal. Jauhnya beribu-ribu batu. Aku disapa oleh seseorang, "Apa khabar pak, memang bapak dari mana dan mau kemana ?", Aku yang lancar berbahasa Indonesia menjawab dengan tenang meski pun gelodak hati masih belum reda. Di kampung mungkin keluarga sedang kenduri arwah datuk sedangkan aku masih dalam perjalanan pulang. Ya rabb, limpahkan rasa sabar dalam diriku dan permudahkan segala urusan ku. lirih hatiku berdoa. " Errr saya mahu pulang mas..dari Jakarta kok, saya kuliah di Jakarta.

Kami berdua lantas menjadi sahabat, desir angin amat membahagian meskipun sesekali hati diterjah rasa gelisah. Malam semakin dingin menyelimuti tubuh kecil ku. Mujur baju tebal yang menyaluti sekujur tubuhku menyamankan dari rasa sejuk. Malam yang panjang diatas sebuah kapal amat melesukan sesiapa pun, sementara nasib masih belum diketahui jika badai datang menlanda. Geloranya telah banyak mengukir tragedi yang memeritkan. Kapal persiaran yang memuatkan tiga ribu penumpang amat kerdil ditengah-tengah lautan yang luas walaupun bagaikan gergasi ketika berlabuh di pelabuhan. Betapa Allah maha besar dan maha segalanya. Manusia sahaja yang kurang dari rasa syukur. Ya rabb..limpahkan rasa syukur dalam diriku atas segala nikmatmu..Sesekali ingatkan ku kembali ke Al-Manar tempat aku kuliah, Saat pamit memohon izin untuk pulang bercuti Ustaz sempat berpesan agar dibelikan barli, untuk buat minuman katanya. sejujurnya aku pun belum pernah makan apatah lagi membeli barli. Insyallah ustaz gumam ku dalam hati. Sepanjang pelayaran aku tidak mampu pun untuk tidur kerana kapal dilambung ombak. Kadang-kadang terbit rasa gusar dihati , hanya doa yang mengiringi setiap detik waktu. Selepas sholat Isyak aku menjamah makanan malam ku, pelayan kapal begitu ramah, raut wajahnya begitu tenang meskipun aku pasti kami sama-sama memendam rasa gusar lantaran ombak yang semakin membadai. Hanya tawakal penenang hati. bait-bait doa Nabi Nuh aku ratibkan bagi menambah kekuatan diri lantas aku teringat maksud firman Allah ,

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang yang berlayar di laut membawa apa yang berguna bagi manusia, dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Dia hidupkan bumi sesudah mati (kering)nya dan Dia sebarkan di bumi itu segala jenis haiwan, dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi, sungguh (terdapat) tanda-tanda kebesaran Allah bagi kaum yang memikirkan. (QS 2:164)

Menjelang pagi laut kembali tenang dan orang ramai pun kembali bertamu dipingiran (Starboard) kapal. Ya Allah betapa indahnya ciptaan Mu. Awal pagi di tengah-tengah laut begitu indah dan mendamaikan. Maha benar firmanMu ya Rabb.

Katakanlah, "Siapakah yang dapat menyelamatkan kamu dari bencana di darat dan di laut, yang kamu berdoa kepada Nya dengan merendah diri dan dengan suara lembut ( dengan mengatakan) "Sesungguhnya jika Dia menyelamatkan kami dari (bencana) ini, tentulah kami menjadi orang-orang yang bersyukur". (Qs 6:63)

Laut yang menyimpan sejuta khazanah dan rahsia alam ini tetap segar menyapa kami . Laut Jawa yang dangkal luasnya 310,000 km2 dipanggil Selat Sunda. Di lautan inilah gugusan kepulauan Indonesia. Begitu banyak sejarah pertempuran berlaku dihamparan laut ini , Pada bulan Februari dan Mach 1942, ketika perang dunia kedua II, armada Pasukan Bersekutu nyaris hancur diserang Jepun. Lantas menyebabkan armada HMAS Perth dan USS Houston berundur ke Pelabuhan Tanjung Periok, dan yang lain-lain bertempiaran menyelamatkan diri. Namun hamparannya merupakan sumber rezeki bagi para nelayan demi menjana ekonomi , malah dilaut ini juga terdapat 3000 lebih spesis kehidupan laut. (bersambung........

0 comments:

Post a Comment

 

TUNGGU TEDUH DULU Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template